Saturday, June 11, 2005

GARIS PANDUAN HIBURAN SARANAN JAKIM BERCANGGAH DENGAN PERLEMBAGAAN DAN ISLAM HADHARI

KENYATAAN MEDIA (28 Mei 2005)

Kuala Lumpur, 28 Mei 2005 : Kabinet Malaysia telah mengambil keputusan yang bertentangan dengan kehendak masyarakat Muslim di Malaysia pada hari dengan menangguhkan cadangan mewujudkan garis panduan hiburan yang disarankan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Alasan untuk membuat kajian semula terhadap saranan yang dianggap bertentangan dengan Perlembagaan hanyalah memperkuatkan lagi dakwaan bahawa Malaysia bukannya Negara Islam. Kempen Islam Hadhari yang dilaksanakan kini hanyalah sekadar gimik untuk memukau Umat Islam di Negara ini yang sebelum ini dihujani propaganda UMNO yang telah mengistiharkan Malaysia sebagai Negara Islam.

Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang sebelum ini pernah menyokong cadangan memansuhkan Undang – Undang Agama Islam oleh Sisters In Islam merupakan antara orang yang kuat menentang Usul JAKIM ini. Alasan beliau bahawa Kementerian Kesenian dan Warisan sudah mewujudkan Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (PUSPAL) untuk mengawal Industri Hiburan dalam Negara amat kerdil berbanding masalah sosial yang berlaku kini.

PUSPAL hanya mengawal artis – artis dari luar Negara, bagaimana artis yang telah sedia ada? Kerajaan BN seharusnya telah membincangkan perkara ini dan melaksanakannya sejak mereka mula – mula memerintah lagi. Namun kecuaian yang dilakukan sepanjang pemerintahan BN hanyalah menambahkan lagi barah hedonisme dalam Industri Hiburan Negara.

Dr. Rais percaya agama mesti digunakan untuk tujuan keagamaan semata-mata dan tidak dilaksanakan terhadap corak kehidupan rakyat Malaysia seluruhnya. Kepercayaan beliau inilah yang digunakan untuk berhujah dengan Majlis Fatwa Kebangsaan dan JAKIM. Ianya jelas menunjukan bahawa beliau sebenarnya sudah jauh dari apa yang dikehendaki oleh Islam.

Apa yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan baru-baru ini adalah merupakan satu cadangan yang konstruktif yang perlukan perlaksanaan. Pemantauan yang dibuat oleh PUSPAL dan Kementerian Penerangan selama ini adalah tidak tetap dan tegas.

Dr Ismail berkata, satu ketika dulu pernah ada garis panduan pakaian untuk persembahan artis wanita di Radio Televisyen Malaysia (RTM), manakala artis lelaki berambut panjang pula perlu memotong rambut untuk persembahan di televisyen.

“Tetapi tiba-tiba ia seperti ia tidak diteruskan. Ini menimbulkan keraguan dan berdasarkan inilah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan memberikan cadangan berkaitan garis panduan bagi pertunjukan hiburan,” katanya.

Oleh itu, pihak Kerajaan perlu mengambil berat terhadap saranan JAKIM dan Majlis Fatwa Kebangsaan. Jangan kerana ingin memuaskan hati golongan tertentu Kerajaan merosakkan rakyat dengan Industri Hiburan yang dicemari oleh racun hedonisme yang sebenarnya ditolak oleh semua agama di Malaysia.

Golongan artis dan badan – badan penyiaran seharusnya menghormati waktu – waktu beribadat umat Islam dengan tidak mengadakan konsert atau program hiburan. Mereka juga perlulah mengamalkan cara berpakaian yang sopan dan menutup aurat serta tidak melampau dalam mengadakan pertunjukan hiburan.

Islam tidak menolak hiburan tetapi biarlah ianya tidak melalaikan hingga menggangu waktu ibadat dan juga merosakkan akhlak umat Islam. Pergaulan umat Islam juga tidak disekat tetapi biarlah berpada – pada agar Industri Hiburan Negara tidak dijadikan sebagai tempat Pesta Maksiat.

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) berharap agar pihak Kerajaan mengambil langkah serius dalam menangani kekalutan yang berlaku dalam Industri Hiburan Negara. Golongan artis yang kini banyak terpengaruh dengan budaya Muzik dan Perfileman Hollywood dan Bollywood perlu disedarkan agar tidak terus hanyut. Biarlah mesej hiburan yang mereka bawakan memberikan manfaat terhadap masyarakat dan tidak merapu – rapu hingga tidak nampak hala tuju melainkan sekadar untuk berhibur sahaja.

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home