Friday, January 20, 2006

SIAPA DATO’ KAKI PEREMPUAN NI?

Kuala Lumpur, 31 Disember 2005: Tak senonoh dan tak sedar diri! Itulah yang akan terpacul pada setiap mulut mereka yang beriman bila mendengar berita penemuan seorang ahli politik yang bergelar Dato’ oleh pihak Polis ketika menyerbu sebuah pusat hiburan di Subang Jaya.

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) melihat bahawa kejadian ini adalah satu insiden yang memalukan kerana ketika ditemui Dato’ ini dikelilingi oleh wanita-wanita GRO yang disyaki pelacur. Serbuan ke atas Kelab Malam itu juga pastinya mencabar kewibawaan Yang DiPertua Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Dato' Mohd Arif Bin Ab. Rahman kerana kegagalan beliau dalam mengawasi aktiviti hiburan dan maksiat di dalam kawasannya.

Bukanlah maksud DPPWP untuk sengaja campurtangan dalam urusan tadbir MPSJ, tetapi kami juga difahamkan bahawa ini bukan kali pertama Kelab ini diserbu, ini adalah kali ke-6!. Setelah 6 kali serbuan dan tangkapan dibuat, mengapa Kelab tersebut masih beroperasi? DPPWP berharap agar pihak MPSJ bertindak tegas terhadap kelab ini dan menutup premis ini kerana telah disalahgunakan sebagai pusat maksiat.

Setakat ini DPPWP, tidak menerima sebarang laporan bahawa Dato’ yang juga ahli politik ini ada kaitan dengan Parti Islam Semalaysia atau Parti Keadilan Rakyat. DPPWP yakin tiada ahli politik yang PAS dan PKR yang terlibat dalam skandal ini. Jika ada, DPPWP tidak akan berdiam dan membiarkan perkara ini, DPPWP akan memastikan orang tersebut menerima hukuman yang sepatutnya dari pimpinan tertinggi sehingga ia insaf akan kesalahannya.

Dan DPPWP mengesa agar gelaran Dato’ terhadap orang yang dimaksudkan ditarik balik kerana umum mengetahui bahawa gelaran Dato’ ini adalah satu penghormatan yang harus dijaga imejnya. Kita tidak mahu orang ini mengunakan kelebihan gelaran Dato’ yang dimiliki sebagai modal untuk dia bersukaria bersama GRO atau pelacur di pusat hiburan-Kelab Malam sebegini.

DPPWP mengakui bahawa terlalu banyak laporan yang diterima tentang adanya orang-orang kenamaan yang bergelar Dato’, Dato’ Seri, Datuk, Datuk Seri malah Tan Sri yang suka berhibur di Kelab Malam bagi merehatkan diri. Cuma kami berharap agar peluang berhibur itu tidak disalahgunakan dengan mengunjungi pusat hiburan yang dipenuhi arak dan wanita-wanita GRO yang boleh menimbulkan kecurigaan dan fitnah. Orang-orang kenamaan ini harus menjaga tingkah laku mereka kerana mereka adalah ‘public figure’.

Dan tidak keterlaluan jika DPPWP, mencadangkan kepada Majlis Raja-Raja agar satu kod etika khas diwujudkan bagi memastikan gelaran khas orang-orang kenamaan terpelihara, jika perkara ini belum diwujudkan. Maknanya, perlu ada satu garis panduan agar Gelaran mulia yang mereka miliki ini tidak disalahgunakan dan boleh ditarik bila-bila masa jika mereka melanggar Kod etika termasuklah melakukan jenayah atau melakukan pecah amanah dan maksiat sebegini.

Tindakan tegas harus diambil agar Gelaran sebaik ini tidak dijadikan batu loncatan untuk orang-orang kenamaan ini memburukkan imej dan kenamaan mereka serta negara yang mengiktiraf mereka.

Selain itu, DPPWP juga berharap agar adanya satu pendedahan rasmi dari pihak Polis dan secara telus mereka harus menyatakan siapakah Dato’ itu. DPPWP berharap agar pihak PDRM tidak bermain silap mata, dengan berpura-pura tidak tahu. Bagaimana pokok boleh bergoyang jika tiada angin yang bertiup, dan perkara ini bukanlah perkara baru.

Kepada orang-orang kenamaan yang diberikan mandat dalam meraih kepercayaan masyarakat dan pimpinan negara, DPPWP berharap agar mereka menunjukkan akhlak mulia dan menjadi contoh kepada anggota masyarakat lainnya.

Riduan Mohd Nor
Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home